„Az ablak az fa”
Megalakult a Faablakgyártók Magyarországi Szövetsége.
Az alapító tagok: Orovecz Péter, Kala Tibor, Fekete Zita, Csonka Iván, Kemler János és Luc Van Gucht
A piaci szereplőknek szükségük van az egészséges érdekképviseletekre. Ezt látja fontosnak formába önteni a faablakok fontosságát hangsúlyozó, és azt népszerűsítő újonnan létrejött érdekképviselet is. Kala Tiborral a FAMASZ, azaz a Faablakgyártók Magyarországi Szövetségének elnökével és alapítójával beszélgetek, annak megalakulása alkalmából.
- Faablakok gyártásáért létrejött magyarországi szövetség. Már a név is nagyon világos elhatározásokat sejtet számomra. Milyen célkitűzéseket határoztatok meg induláskor?
- Fontos hangsúlyozni, hogy a FAMASZ a hazai fa- és fa-alu ablakgyártókat képviseli. A szövetség szakmai és marketingtevékenységével szeretnénk egy magasabb pozícióba emelni a mostani helyzetéből a faablakot, illetve a fa-alu ablakot. Vagyis annak minden előnyével, tulajdonságával együtt odavinni az építészek, s természetesen a felhasználók elé. Meg kell értetnünk velük, hogy Magyarországon is képes a faiparos szakma olyan minőségben ablakot gyártani, amit ők eddig csak elképzelni tudtak.
Ezen túlmenően a szövetség lobbitevékenységét kell még aláhúznom, hiszen a mi megközelítésünkben az ablak az fából készül. Ezt az értékrendet valljuk, mert egyrészt tudunk faablakot gyártani, hiszen ebből az iparágból érkezünk; értünk hozzá. Másrészt kihangsúlyozzuk a faablak vitathatatlan előnyeit: annak természetességét és az új trendek elvárásaihoz való illeszkedését. Az építészekkel való szoros együttműködésre még visszatérve: szeretnénk az építészszakma visszajelzéseit a gyártók felé közvetíteni. Ha úgy tetszik, a szövetség egyfajta katalizátorszerepet is betöltene.
- Egy szövetség megalakulása jó esetben azt üzeni, hogy a közös gondolkodás, az egységben való munka igénye jelen van a tagok részéről. Más szövetségekkel is együtt kívántok működni a faipari szövetségek szereplői közül?
- Mivel a minőségi faablakgyártás szereplőinek érdekeit képviseljük, ezért egy nagyobb körív mentén mi minden fával dolgozó szakember, minden szakmai szövetség közreműködésére számítunk. Érdekképviseletként ugyanakkor nemcsak szakirányban, hanem a gazdaság és az oktatás más szereplőivel, például kamarákkal, építészekkel, iskolákkal is szeretnénk együtt gondolkodni. Továbbmegyek, a német faablakgyártók szövetségével (ProHolzfenster) már konkrét tárgyalásokat folytattunk a szoros együttműködés érdekében. Az ő szervezeti működésük példaként szolgálhat nekünk is. Emellett keresünk más európai megoldásokat is. De kihangsúlyozom: elsősorban a hazai gyártók érdekeit képviseljük.
- Kik az alapító tagok?
- Kezdetben ezt úgy álmodtam meg, hogy az alapító tagok a szakma meghatározó és elkötelezett képviselői legyenek. Ők a Leitz Hungária Kft., a Woodissimo Kft., a Remmers Ungarn Kft. és a Holz Schiller magyar képviselői. A Nine Company Kft., mint kommunikációs cég vesz részt a munkában.
- Üresnek érzékelek egy helyet a vasalatok vonatkozásában…
- Valóban így van. De nem csak itt, más beszállítóknál is számítunk arra, hogy a jövőben a tagjaink lesznek.
- Milyen módon tud a szövetséghez kapcsolódni a nyílászárók piacán lévő többi szereplő? Egyáltalán, van erre lehetőség?
- Igen, lehet kapcsolódni. Előrebocsátom, hogy egy újonnan alakuló szövetség vagyunk, így mi is keressük a leendő tagokat, de várjuk is azokat a szereplőket, akik szeretnének tenni az ügyért. Tevékenykedni fog például egy ún. tanácsadói testület a szövetségben, német példára. Ennek tagjai nagyon aktívan vesznek részt a közös munkában. A létszámunkról majd ez a munkacsoport szavaz, de el tudom azt képzelni, hogy arányosan fogják képviseltetni magukat a gyártók, a beszállítók, valamint az oktatás és a kereskedelem területein jelen lévők. Ők saját magukat delegálhatják ebbe a testületbe, ami évenként frissül, vagyis minden határozott szándék lehetőséget kaphat. Tisztában vagyunk azzal, hogy ők azok az aktív szereplők, akik szintén naprakészen látják a piaci helyzetet.
- Mit kíván nyújtani a szövetség a tagjainak?
- Ami a legfontosabb: érdekképviseletet és lobbitevékenységet szeretnénk adni. Látjuk, hogy az alu-fa és a faablakok piacán jellemzően azok a fogyasztók sorakoznak, akik a legújabb trendeket igénylik: a faltól falig tartó, újfajta ablakszerkezeteket, az emelő-toló ajtószerkezeteket, a passzívházak elvárásaihoz illeszkedő nyílászárókat – hogy csak párat említsek.
- Hogyan szeretnétek ezt megtenni?
- A faablak előnyeit szeretnénk kihangsúlyozni, a becsületét, a presztízsét kívánjuk növelni. Mint azt már említettem, most is folyik olyan színvonalú ablakgyártás Magyarországon, ami bármelyik európai piacon megállja a helyét. Ennek a színvonalát szeretné a szövetség még tovább emelni. Más szavakkal: célunk a faablak elismertségének növelése, az értékesítési folyamat hatékonyabbá tétele.
Kapcsolódó dokumentum:
az-ablak-az-fa
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Jó (még) az öreg a háznál
Az informatika az egyik leggyorsabban fejlődő terület. Nem is kell nagyon sokat visszamenni az időben, amikor floppy lemezre menthettünk 1.4 Mb adatot, most pedig már terrabájtokban mérjük az adathordozók kapacitását.
A Mafell bemutatja az új LO 55 routert
A Mafell bemutatja a teljesen megújult LO 55 maróját. A jól átgondolt, robusztus és szerszámmentes szorítórendszerben az okosan alkalmazott technológia és a széleskörű tartozékok bizto...
RAUVISIO innara: természetes anyagokból készült falburkolat
Innara egy védőistenség neve volt a bronzkorban. 2023 októberétől a falburkolatok új generációját is jelképezi. A RAUVISIO család új tagjával a REHAU olyan anyagot fejlesztett ki.