EU-bútorpiac: Ausztria és Németország

Mit prognosztizál a német bútoripar?
A német bútoripar már letudta azt a strukturális átalakulást, amely más bútorgyártó országokban, pl. Olaszországban jelenleg zajlik - derül ki egy elemzésből. Emiatt a német gyártók jobb helyzetben vannak, mint az európai szomszédjai és huzamosabb keresletkiesésnél is könnyebben tudják kezelni a válság következményeit. A 2009-es év egészére a Német Bútoripari Szövetség 10%-os mínusszal számol. Az export területén 2010-ben élénkülést jósolnak, miközben a belföldi fejlődés az össz gazdasági termeléstől függ. A tervezett német adócsökkentés a vásárlóerőnek új lökést adhat.

Az osztrák bútoripar csökkenést könyvelhet
Az osztrák bútoripar helyzete továbbra sem javul. A termeléscsökkenés 2009 első félévében 15,1%-ot ért el (1,12 Mrd euró) de egy, a második felében készített közvélemény-kutatásból az is kiderül, hogy a vállalatok átlagon alulinak értékelték az év további részét is. Legerősebb termeléscsökkenéssel az ülőbútorgyártóknak kellett szembenézniük (-22%, 401 millió euró) hasonlóan az irodabútor-gyártókhoz (-21,5%, 126 millió euró), őket követik az üzletberendezés-gyártók 11,7% mínusszal (77 millió euró). A konyhabútorgyártók viszont tudták tartani a termelési szintet, visszaesésük mindössze 1% (116 millió euró). Ellentétben az általánosan zuhanó trenddel, 5,9%-kal nőtt a lakossági bútorok gyártása (159 millió euró) és a matrac, valamint a rugós ágykeretek gyártói 5,3%-os emelkedést jegyeztek (57 millió euró) a pozitív fogyasztói hangulat következményeként.

Kína a második legerősebb bútorbeszállító Ausztriában
A bútorimport Ausztriában 2009 első félévében 6,2% visszaesést mutat (828 millió euró). A legerősebb zuhanást az ülőbútor-gyártók jegyezték (-13,9%), ellenben enyhe visszaesés volt a lakossági bútoroknál (-2,5%). Emelkedik viszont a konyhabútorgyártók importja (+5,2%, 60 millió euró). Németország továbbra is a legfontosabb beszállító (+5,6%, 404 millió euró). Figyelemre méltó azonban a Kínából származó import emelkedése - közel 30% összértékben (72 millió euró). Elsősorban az ülő (+34,7%, 40 millió euró) és a lakossági bútorok (+29%, 22 millió euró) azok, amelyeken egyre nagyobb számban található a „Made in China" felirat.

Trend: lakás/bútor
2009-ben két népszerű téma, az egyediség és a tartósság kísért minket, amelyek a trendkutatók szerint továbbra is előtérben maradnak. „A Wellnesst követi a Mindness" („mind" = lélek, szellem), vagyis a testi felfrissülés mellett a szellemi felfrissülés is a fókuszba kerül. A lakás a pihenés helyszínévé válik, emiatt meg kell hogy maradjon a természethez való közelség, amely a lakáshoz kapcsolódó külső terek (teraszok, előtetők stb.,) szerepét erősíti. Egy további trend, hogy a technika behálózza a lakást, illetve a bútorokat, egyre több helyiség lehetőséget kínál majd on-line kapcsolatra.
Általánosságban a lakóterek még jobban egybeolvadnak: ahol az emberek kommunikálhatnak egymással, mint pl. a konyha, az étkező a nappali közül bármelyik egybeolvadhat, a dolgozószoba pedig integrálódni fog. Emellett áll az intim lakóterület, a fürdő, hálószoba és egyéb helyiségek, pl. fitneszszoba, szintén egyre közelebb kerülnek egymáshoz.


Tetszett a cikk?